"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Friday, March 15, 2013

Hargai tulang belakang anda

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera

Salam petang Jumaat. Wani nak kongsikan kisah dari Puan Zabrina Ar
yang diceritakan beliau.



"Jumaat lepas..sedang kami makan2 tiba2 datang seorang rakan yang berjalan sungguh perlahan sekali..gerak langkahnya..menghairankan kami semua..kenapa dia begitu? kebetulan dia duduk di sebelah saya selepas dia mengambil hidangannya..

Akak kenapa mcm ni? Akak slipped disc..saya yang pernah dengar tetapi tidak tau ape puncanya terus lagi bertanya..Slipped disc ni tulang belakang yang “teralih” atau “mengelongsor dari kedudukan asal sebab gel antara tulang yang berfungsi menyerap tekanan bocor seterusnya mengakibatkan alihan. Bila terjadi tulang akan tekan pula saraf-saraf yang kawal anggota badan macam kaki, tangan dan leher. sakit sangat boleh buat badan jadi kebas . Dia menjelaskan dengan panjang lebar...

Kak..tanye lagi..nape leh jadi mcm ni..apa puncanya..rakan ini menyambung lagi...

Dulu akak mcm awak..myusu anak.. perah2 jugak sampai anak umur 4 tahun..pastu dukung anak 2 orang sekali naik tangga..masa tu umah tingkat 2...ada satu hari tu akak bersin..bunyi 'crak'..serta merta badan kejang..bawa gi hospital..then doktor bagi tau tulang teralih..dia menyambung lagi...akak dulu tak amik kalsium..susu pun tak minum..vitamin apatah lagi..sempat juga dia memberi nasihat kepada saya..anak ambil kalsium kita..jadi awak makan lah kalsium..minumlah susu..saya pun mengiyakannya..akak sekarang penggil orang buta untuk urut n buat acupuncher...

Apa yang saya nak hi-lite kat sini..pentingnya kalsium untuk tulang kita..marilah kita cegah sebelum parah..hanya orang yang mengalami slipped disc ni rasa kesakitannya...jangan kata makan vitamin tak penting..tak penting jika kita semua boleh makan ikut PIRAMID MAKANAN. ye..baru kata vitamin or suppliment or ubat (kebanyakan orang panggil..tetapi vitamin n ubat BEZA!)"
Jadi, anda perlu mengambil ikhtibar dari kisah ni...masa kita sihat ni kita tak rasa apa-apa dan kurang ambil berat tentang pengambilan kalsium. Saya sendiri pun kurang gemar minum susu. Tapi sebagai langkah alternatif, saya amalkan Ostematrix (cal-mag). Kalau nak harapkan pemakanan harian kita, memang tak balance.
Untuk info & Order :  
Noor zawani Suhaimin (Wani)
Shaklee ID :866668 
019 658 1210 | 06 335 3952 | wanipc@gmail.com   
PM di FB : Noor zawani Suhaimin
FB Fan Page : Kesihatan Adalah Anugerah
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...