"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tuesday, August 25, 2015

Cara menangani chiken pox atau cacar air

3 hari lepas, badan Zafran panas. Ingatkan demam biasa je, rupa-rupanya kena chiken pox. Terperasan ada biji air kecil pada leher Zafran. Tapi badan Zafran panas kejap je. Petang tu dah ok dah.

Esoknya, biji-biji air tu makin banyak naik. Risau dibuatnya. Jadi kami bawa Zafran ke klinik. Doktor bagitau chicken pox Zafran ni jenis mengganas sebab 1 hari dah naik banyak. Haha. Doktor bagi ubat virless, tahan gatal dan lotion calamine.

ubat gatal, virless dan calamine lotion


Sebelum makan ubat yang doktor bagi tu, kami bagi Zafran minum air kelapa dulu bagi chicken pox naik habis. Lepas tu baru bagi ubat yang doktor bagi tu.

Selain tu, kami mandikan Zafran dengan air basic h dan sapu dengan krim herbal blend. Zafran tak nak sapu dengan calamine lotion tu katanya panas.

Basic H wat mandi. Herbal Blend wat sapu.


Alhamdulillah, hari ke 3 dah kering semua chiken pox tu. Nasib baik ada basic h dan krim herbal blend. Dapat la juga membantu proses pengeringan chiken pox dengan cepat.

Sebenarnya risau juga pada Zara ni sebab Zara belum kena chiken pox lagi. Minggu depan pula nak gi Kedah dan Penang takkan nak bawa pesakit chiken pox kan? Nanti berjangkit dengan orang lain pula.

Moga-moga tak berjangkit la kat Zara. Walaupun chiken pox tu sekali seumur hidup, tapi masa untuk kena tu belum sesuai lagi. Hehe.


Bagaimana kami atasi chiken pox ni?

1. Berjumpa dengan doktor untuk mengesahkan ianya adalah chiken pox.

2. Bagi minum air kelapa untuk bagi chiken pox naik semua. (Orang tua tua kata kalau ada naik kat tapak kaki tu maksudnya dah habis semua)

3. Bagi makan ubat yang doktor bagi. Ubat gatal tu mesti bagi untuk elak dia tergaru garu. Virless untuk matikan kuman dan lotion calamine.

4. Mandikan dengan air basic h dan sapu krim herbal blend. 2 kali sehari. Kami tak guna lotion calamine tu sebab Zafran tak nak katanya panas. Herbal blend tak panas. Tapi berangin dan sejuk.

5. InsyaAllah chiken pox akan kering lebih kurang 3 hari sahaja. Nak pulih sepenuhnya amik masa seminggu.

Hari ke 5. Nampak dah nak hilang chiken pox Zafran.


Semoga bermanfaat untuk anda. :)

Ingin mengetahui detail mengenai Basic h? klik di sini

Info & Order 
Sms / Whatsapp : 019 658 1210 (Wani)

13 comments:

  1. Nice sharing...sgt berguna nnt sbb 3-3 anak baiti belum kena ciken pox ni...boleh buat rujukan... :)

    ReplyDelete
  2. Anak2 mamayu pon belom kena lg.. terima kasih baiti.. banyak info berguna..

    ReplyDelete
  3. Anak2 mamayu pon belom kena lg.. terima kasih baiti.. banyak info berguna..

    ReplyDelete
  4. Anak2 mamayu pon belom kena lg.. terima kasih baiti.. banyak info berguna..

    ReplyDelete
  5. Terima kasih untuk informasi berguna ini

    ReplyDelete
  6. Tak semestinya berjangkit. Put dulu adik beradik semua kena berjangkit2 satu family kecuali Put. Skali kena lepas kawen. Hehe.

    ReplyDelete
  7. Chicken pox kena skali je sejmur hidup.. Wawa kena tkme kecik2 dlu..

    ReplyDelete
  8. Thanks for sharing wani. Boleh dijadikan rujukan kemudian hari ;)

    ReplyDelete
  9. Zahin dan Ziyad dah kena awal tahun haritu :D

    ReplyDelete
  10. herbal blend memang terbaik clearkan parut chicken pox anak2 ain ritu. :)

    ReplyDelete
  11. Herba blend ni mmg laku abis. Kalo kena gigit serangga pun membantu mengurangkan rasa gatal tu.
    Orang kata, krim serba guna ni. Cuma jangan bubuh kat mata, mau pedih nanti. Hehe

    ReplyDelete
  12. Info yg bagus.. boleh sebarkan tips ni untuk lain2.. mohon share testi ni utk promote basic h & herba blend ya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...